Menu Luk

Bedford Bus – WLB

Bus ~ Luton, England

* Sightseeing i Skagen 2024 fra d. 18/5 – 27/10

  • Årgang: 1937
  • Drivkraft: Benzin
  • Motor: 6-Cylindret, 4-Takt
  • Ydelse: 66 HK
  • Brændstof-forbrug: 4 km/L
  • Egenvægt: 3400 Kg
  • Max Last: 2300 Kg
  • Total vægt: 5700 Kg

GermanEnglish version

Bedford Bussen drives af Maskinrummet:
Tag med på Sightseeing i Skagen som passager i bussen:

Køb din busbillet og tag med på cruise-tur rundt i Skagen som passager i den gamle Bedford Bus – du vil opleve 1,5 times buskørsel mellem Skagens attraktive seværdigheder.

Lørdag d. 18/5 – Søndag d. 27/10

Bussen vil køre 6 dage om ugen
Afgang fra Maskinrummet kl. 10:30
Afgang fra Plesners Badehotel kl. 10:45
Bussen kører IKKE på MANDAGE

Fra d. 22/6 – 18/8 køres der 2 daglige ture
Afgang fra Maskinrummet kl. 10:30 og kl. 13:00
Afgang fra Plesners Badehotel kl. 10.45 og kl. 13:15

Der guides på Dansk
Turen varer 1,5 time
Op til 20 passagerer

BILLETTER KAN KØBES VED MASKINRUMMET OG PLESNERS BADEHOTEL

Billetten købes samme dag eller på forhånd til afgang på en given dato og tidspunkt.
Med en gyldig billet kan man stige på og af ved Maskinrummet samt efter ønske ved Plesners Badehotel

PRISER (Gratis u. 16 år):
Bustur – 100 kr.
Bustur + Maskinrummet – 150 kr.

Ved bestilling af ekstra ture ud over køreplanen:
Bustur – 20 x 100 kr.
Bustur + Maskinrummet – 20 x 150 kr.

Kontakt Maskinrummet

______________________________________________________________________________________________

Bedford Bussens livsforløb:

i 1936 søgte man om tilladelse til busdrift fra Jerup – Mosbjerg – Sindal – til Hjørring. Det var Skagensbanen og DSB, der i samarbejde søgte om tilladelsen til busdriften – man fik koncessionen d. 3 december og busdriften kunne begynde d. 22 maj 1937.

Bussen blev bestilt hos J. Ørum-Petersen d. 13 Februar 1937 i Herning til en kostpris på 13.800,00 kr, og kunne leveres allerede d. 14 Maj 1937:

    
KAN OGSÅ SES I GALLERIET

Bussen kørte på ruten Jerup – Mosbjerg – Sindal – Hjørring

På hverdage kørte bussen 2 ture, mens den om søndagen kørte 3 ture – køreturen varede ca. 1 time hver vej.
Startprisen for en billet var 8 øre pr. km for de første 10 km, herefter var det 7 øre pr. km for de næste 10 km, og til sidst 6 øre pr. km for den resterende del af ruten.

I September 1938 blev busruten ændret – man kørte da i stedet fra Ålbæk – Jerup – Mosbjerg – Sindal – til Hjørring.

2. Verdenskrig & Marshall-hjælp:

I ca. midten af 2. verdenskrig (fra 1. april 1942) blev der kun kørt én tur dagligt; fra Ålbæk – Tuen – Mosbjerg – Hjørring.
Dette gjorde man frem til 1946 da der var mangel på benzin og dæk – dermed modificerede man bussen så den kunne forsynes ved gasgenerator.

Efter 2. verdenskrig kom Amerikanerne med Marshall-hjælpen, en social- og økonomisk håndsrækning til store dele af de vestlige lande, som en start på globalisering og en amerikanisering.
– med Marshall-hjælpen, da kunne bussen repareres i 1946-47 efter det store slid.
Sæderne blev betrukket med nyt rødt stof og der blev lagt nyt linoleum gulv m.m.

En tid med turistkørsel

I 1950’erne blev bussen flyttet til Skagen. Den blev registreret til turistkørsel og fik P 8853.
Herefter blev bussen brugt til at køre børn fra Hulsig og Gl. Skagen i skole i Skagen – børnene blev kørt hjem mens der var lang spisepause.

Bussen anvendes også til kørsel med turister, hånd- og fodboldspillere – den blev sågar brugt som værkstedsvogn til at køre mekanikere og værktøj til garagen i Ålbæk.
– P 8853 blev afmeldt d. 29 september 1962.

Veteranbussen:

Bussen blev registreret som veteranbus d. 7 juni 1963 med PK 8003 – man ændrede bussens nummer SB 8 til SB 18 omkring 1960’erne.
Veteranbussen blev opbevaret hos Skagensbanen og kørte ved særlige lejligheder frem til 2005:

– Turistforeningernes årsmøde i Grenå
– J. Ørum-Petersens jubilæum i 1974
– Tv serien “Fiskerne” i 1977
– Skagen Handelstands 75 års jubilæum i 1987
– Ålbækvejens jubilæum
– Skagensbanens 100 års jubilæum

I 2005 blev busgaragerne i Skagen fjernet, og bussen blev overdraget til Skagen By- og Egnsmuseum.
Man søgte om midler til at få bussen køreklar og indregistreret igen. Dog kunne den ikke indregistreres uden, at der var blinklys i retningsviserne.

Fra veteranbus til personvogn

Den 10 april 2008 blev bussen indregistreret som personvogn for over 9 personer med ZJ 34015
– I 2011 gjorde et sponsorat, at der kunne erhverves en veteranplade, så bussen igen fik sin oprindelige P 239 som den fremstod i 1937.

Bussen blev brugt til at køre guidede ture i Skagen for Kystmuseet indtil Maskinrummet købte bussen i 2023

Bedford bussen i TV og Film

Bedford bussen har medvirket i TV serier og filmoptagelser:

– 1977: “Fiskerne” (TV serie)
– 2014: Hovedperson i “Rutebil på afveje” (TV Serie på TV2 Salto)
– Sommer 2020: “Badehotellet” (TV Serie: Sæson 8, Episode 1)
– Sommer 2021: “Hvidstens gruppen 2: De efterladte” (Film)

Anmeldelser

Der er endnu ikke nogle anmeldelser.

Vær den første til at anmelde “Bedford Bus – WLB”

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *